Waarom psychomotorische therapie?
Kinderen zijn vaak nog niet in staat om hun binnenwereld goed onder woorden te brengen. Praten over gevoelens is ingewikkeld, zeker als ze het zelf nog niet begrijpen. In psychomotorische therapie gebruiken we het lichaam, spel en beweging om die binnenwereld voelbaar te maken. Zo ontstaan er ervaringen die beklijven, zonder dat alles gezegd hoeft te worden.
Door in beweging te oefenen met grenzen, samenwerking, spanning of frustratie, krijgen kinderen meer grip op zichzelf. Ze ontdekken dat gedrag veranderd kan worden, en dat dat iets oplevert. Ze ervaren hoe het is om invloed te hebben, rust te vinden of contact te maken zonder conflict.
Hoe werken we met kinderen?
In de meeste trajecten starten we met individuele psychomotorische therapie. In een veilige en gestructureerde omgeving onderzoekt het kind wat lastig is en wat anders kan. We maken gebruik van sport- en spelmateriaal, fysieke opdrachten, ontspanningsoefeningen en reflectie. De therapeut sluit steeds aan bij het niveau, de behoefte en de hulpvraag van het kind.
Deze werkwijze is geschikt voor kinderen die:
- moeite hebben met het reguleren van emotie
- zich snel boos, bang of onzeker voelen
- weinig zelfvertrouwen of lichaamsbesef hebben
- gevoelig zijn voor prikkels en snel overbelast raken
- sociaal teruggetrokken of juist erg impulsief gedrag laten zien
Als ouder ben je niet standaard aanwezig bij de sessies, maar wel betrokken. We stemmen regelmatig af en nemen je mee in de voortgang. Zo versterken we wat er geleerd wordt, ook buiten de therapieruimte.
Wanneer kiezen we voor een systemische aanpak?
Soms blijkt tijdens het traject dat het kind vooral reageert op spanningen of patronen in de omgeving. Dan is alleen individuele therapie onvoldoende. In dat geval betrekken we ouders of het gezin actiever via psychomotorische systeemtherapie.
We kiezen voor deze bredere aanpak wanneer:
- gedrag thuis of op school steeds terugkeert, ondanks eerdere hulp
- ouders zich machteloos of uitgeput voelen
- er sprake is van spanningen binnen het gezin of co-ouderschap
- het kind sterk beïnvloed wordt door interactie met de directe omgeving
- er onduidelijkheid is over grenzen, rollen of verwachtingen
- verschillende partijen (ouders, school, hulpverlening) langs elkaar heen werken
In dit soort situaties werken we niet alleen met het kind, maar met het gezin. We maken in de sessies patronen zichtbaar via beweging, spel en ervaringsgerichte werkvormen. Zo ontstaat er inzicht, wederzijds begrip en ruimte om het anders te doen.
Wat levert het op voor het kind?
- Meer rust in hoofd en lijf
- Groter zelfvertrouwen
- Beter omgaan met emoties
- Meer verbinding in contact met anderen
- Positieve ervaringen van invloed en succes
- Veiligere hechting en samenwerking thuis en op school
Voorbeeld uit de praktijk
Een jongen van negen werd aangemeld vanwege woede-uitbarstingen en onrust in de klas. In eerste instantie werkten we individueel met hem aan het herkennen van spanningssignalen en het oefenen met ontlading. Hij had baat bij het fysiek mogen uiten van spanning, maar thuis bleven de problemen bestaan.
We besloten om zijn ouders te betrekken in een systeemtraject. In oefeningen met ouder en kind werd zichtbaar hoe snel misverstanden en negatieve verwachtingen de overhand kregen. Door dit samen te oefenen en stap voor stap te doorbreken, ontstond er meer wederzijds begrip. De spanning nam af, zowel bij het kind als in het gezin.
Veelgestelde vragen
Moet mijn kind kunnen praten over gevoelens?
Nee, dat is geen voorwaarde. We werken lichaamsgericht en ervaringsgericht. Door te doen en te voelen ontstaat vaak vanzelf taal en inzicht.
Ben ik als ouder betrokken bij het traject?
Ja, altijd. Soms via terugkoppeling, soms via oudergesprekken of actief binnen de behandeling. We stemmen dit af op de situatie en wat nodig is.
Lees meer over onze werkwijze op de pagina Ouders en gezin.
Hoe lang duurt een traject?
Dat verschilt per kind. Vaak starten we met twaalf sessies en evalueren we samen hoe het verder gaat.
Is dit ook geschikt voor kinderen met een diagnose?
Ja. We werken regelmatig met kinderen met bijvoorbeeld ADHD, ASS of trauma, mits er voldoende basis is om te kunnen reflecteren en bewegen binnen de sessie.
Samen aan de slag
Zit je kind niet lekker in zijn vel? Merk je dat praten niet helpt, of dat gedrag blijft terugkomen? Neem gerust contact op of bekijk ons zorgpad om te zien hoe een traject eruitziet.